Обов’язок кожного громадянина – берегти своє здоров’я. Нагадаємо про прості речі, що захищають від хвороб і подовжують життя:
- здоровий сон (спіть щонайменше 7 годин на добу);
- правильне харчування (споживайте корисні продукти; пийте більше води);
- рухова активність (рухова активність знижує дратівливість і тривожність, покращує самопочуття);
- убезпечення від шкідливих звичок (значно зменшується ризик виникнення хвороб, пов’язаних з курінням);
- регулярне відвідування лікаря (основним фактором одужання є своєчасне виявлення хвороб та їх лікування).
Провідну роль серед законів України, що регулюють права та обов’язки людини у галузі охорони здоров’я, відіграє Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я».
Якщо людина опинилася в ситуації, коли її здоров’ю чи здоров’ю близької людини заподіяно шкоди, варто оскаржити неправомірне рішення.
Фіксація таких скарг — дуже корисний інструмент. Він допомагає довести, що в конкретній лікарні справді були випадки порушення прав пацієнтів.
Відповідачем завжди є роботодавець — заклад охорони здоров’я чи лікар-ФОП.
Якщо особі виповнилося 18 років, захищати свої права можна особисто, через представника або ж колективно (коли скаргу подає група людей). Неповнолітні чи недієздатні особи — через законних представників.
Оптимальний варіант — письмове звернення: зареєстрована заява зобов’язує установу надати вам відповідь.
Якщо особисто приносите заяву, попросіть зареєструвати її, а якщо надсилаєте поштою, то рекомендованим листом чи з повідомленням про вручення. Якщо звернення надсилається електронною поштою, то треба вказувати електронну адресу, на яку має прийти відповідь — це вимога Закону України «Про звернення громадян».
Що треба зазначити у заяві:
▪прізвище, ім’я, по батькові повністю;
▪місце проживання;
▪суть питання і чітке формулювання прохання чи вимоги; якщо ви хочете бути присутнім при розгляді звернення, потрібно це вказати;
▪підпис і дату.
Куди можна звертатися зі скаргою:
1) до головного лікаря із письмовою заявою/скаргою;
2) якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться у департамент/управління охорони здоров’я вашого міста чи областііз письмовою заявою/скаргою і попросіть вхідний номер (це допоможе дізнаватися хід розгляду вашого питання).
3) Якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію місцевих органів виконавчої влади.
4) Якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію Уряду за телефоном 1545.
Відстоювати свої права й реагувати на їх порушення в межах закону — обов'язковий елемент культури розвиненого суспільства. Якщо стався інцидент, скористуйтесь своїм правом, щоб офіційно його зафіксувати. Тільки так можна буде довести правду.
За матеріалами Міністерства охорони здоров’я та допису Уляни Супрун
у мережі Facebook від 26 березня 2019 року.